| Indicatori economico-financiari | 215
Repere în diagnosticarea bunăstării afacerii
Principalii indicatori economico-financiari
Episodul 2: Buletin de analiză financiară
Materialul anterior conturat în sfera Reperelor privind diagnosticul financiar-contabil al companiei fixează importanța majoră a realizării periodice a analizei financiare pentru comensurarea nivelului bunăstării activității derulate de către compania ta. Este indispensabil să cunoști parametrii funcționării optime a afacerii tale cu scopul instituirii oportune a mijloacelor de contracarare a riscurilor asociate apariției dezechilibrelor economice.
Anterior am discutat despre cele 6 mari domenii la care este necesar să realizezi un screening cu o periodicitate regulată când vine vorba de analiza eficienței afacerii. În cele ce urmează vom prezenta cei mai importanți indicatori din cadrul fiecărui domeniu, indici care să îți confere imaginea completă privitor la situația economico-financiară a activității derulate. Poate te-ai obișnuit cu clasicii indicatori de analiză economico-financiară care îți oferă o perspectivă generală asupra situației financiare a companiei tale. Prin intermediul acestui material vom pune sub lupă o serie de parametrii meniți să reflecte mai mult decât o simplă situație generalizată la nivel economico-financiar cu privire la activitatea derulată de către compania condusă de tine. Pentru a face față economiei cameleonice a actualității este necesar să ajungi la substanța proceselor derulate, alunecarea pe panta superficialității fiind realmente pas sigur spre instalarea haosului generalizat.
Analiza activității de producție și comercializare
Dacă ai în vedere evaluarea rezultatelor și performanțelor comerciale aferente afacerii tale este necesar să conturezi un sistem de indicatori valorici a căror influență cognitivă să confere indicații prețioase cu privire la comensurarea dimensiunii activității de producție și comercializare. Setul de indicatori valorici cuprinde 5 parametrii esențiali care te vor ajuta necontenit să obții numeroase informații cu privire la amplitudinea, eficiența și eficacitatea departamentului de producție și comercializare a firmei tale.
Sistemul de indicatori valorici cu impact asupra activității de producție și comercializare a companiei cuprinde 4 indici: cifra de afaceri, producția fabricată, valoarea adăugată și producția exercițiului. Cunoscând esența fiecărui indicator în parte se pot realiza analize complexe care să confere fundament solid pentru adoptarea deciziilor manageriale.
Cifra de afaceri oferă indicații cu privire la valoarea veniturilor rezultate din activitatea de comercializare într-o anumită perioadă de referință. Orice antreprenor dorește ca valoarea acesteia să fie maximizată.
Producția fabricată te ajută să comensurezi valoarea bunurilor realizate destinate vânzării precum și contravaloarea serviciilor și lucrărilor executate pentru terți. Dacă dorești să afli plusul realizat de către companie din activitatea de producție și comercializare trebuie să calculezi indicatorul corelat la valoare adăugată pe baza diferenței dintre volumul total de activitate și consumurile provenite de la terți. Producția exercițiului sintetizează volumul total al producției obținut pe parcursul exercițiului financiar fiind o însumare a producției vândute, variația producției stocate și producția efectuată în scopuri proprii și capitalizată.
Tips & Tricks
Iată mai jos câteva direcții care te vor ajuta punctual să caracterizezi activitatea de producție și comercializare a companiei tale. Concret, ce ai de făcut?:
• Fă comparații! compară obiective scontate prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli cu realizări efective;
• Găsește cauze! dacă există diferențe semnificative între scontat și realizat, evaluează situația și identifică factorii care au condus la apariția acestora;
• Propune soluții stabilește direcții clare de acțiune pentru a rectifica situațiile nefavorabile care pun pe pauză obținerea nivelului maxim de performanță.
Realizarea situației performanței companiei raportat la activitatea de producție și comercializare se conturează în jurul corelațiilor normale stabilite între principalii indici valorici. Dacă dorești schițarea tabloului complet al activității productive și comerciale trebuie să ai în vedere următoarele aspecte:
• dacă indicele cifrei de afaceri depășește valoarea indicelui producției fabricate atunci se conferă toate indiciile cu privire la reducerea stocurilor de produse finite în depozit față de nivelul de comparație. Ce ai de făcut în această circumstanță? Egalizează nivelului de produse finite din depozit cu nivelul de comparație prestabilit;
• dacă indicele producției fabricate depășește indicele producției exercițiului înseamnă reducerea stocului de produse în curs de execuție în limitele derulării normale a activității;
• dacă indicele valorii adăugate devansează indicele producției exercițiului rezultă minimizarea volumului de consumuri de la terți în volumul total de activitate, aspect datorat cheltuielilor materiale.
Pentru reflectarea completă a situației economico-financiare a activității de producție și comercializare este necesar să ai în vedere analiza în dinamică a indicatorilor pentru evidențierea stării de ansamblu a acestora și nu doar a unui status izolat, raportat la un anumit moment.
În general, factorii decizionali sunt interesați de trei aspecte relaționat la activitatea de producție a companiei: Cât se produce, În cât timp se produce, Cât se valorifică pentru maximizarea eficienței productivității?
Alți indicatori cheie pentru comensurarea performanței activității de producție sunt prezentați mai jos:
Volumul producției îți arată exact numărul de produse finite fabricate într-un interval de timp specificat. Monitorizarea acestui indicator te ajută punctual:
• să faci comparații cu perioadele anterioare;
• să identifici diferențele dintre realizat și preconizat;
• să asimilezi motivele pentru care nu se realizează nivelul de producție scontat;
• să delimitezi metode de optimizare a activității productive prin introducerea metodelor de automatizare.
Un alt indicator de o valoare intrinsecă semnificativă este redat de durata ciclului de producție. Acesta te plasează pe drumul identificării timpului exact alocat pentru a produce un bun destinat comercializării clientului. Astfel, vei identifica metode de a elimina risipa și ineficiența, prin reducerea erorilor și a întârzierilor.
Un alt indicator cheie al productivității este redat de rentabilitatea activelor. Acesta oferă dovezi cu privire la maniera de gestiune a resurselor pentru maximizarea productivității companiei.
ROA (Return on Assets) se calculează prin raportarea venitului net la activele totale ale entității. Acest indicator al productivității arată cât de eficient îți folosești resursele pentru a genera profit. Dacă acest indicator cunoaște valori reduse, în general, trebuie să recurgi la adoptarea măsurilor de optimizare a performanței.
Exemplu de pe tărâmul practicii. Model de analiză a activității de producție și comercializare
De multe ori teoria ne pune în reală dificultate. De aceea este oportun să apelăm la un exemplu concret de analiză a activității de producție și comercializare a companiei pe care o conduci.
Considerăm ipotetic cazul unei companii care a înregistrat următoarele rezultate cu privire la activitatea de producție și comercializare.
Concret, pentru a analiza activitatea de producție și comercializare a companiei a căror indicatori sunt prezentați anterior putem facem apelul la:
• Indicii indicatorilor valorici. Pentru a realiza analiza efectivă vom ține cont de corelațiile normale dintre indicatorii valorici
• Analiza statică a indicatorilor valorici. Pentru realizarea acesteia se iau în calcul valorile absolute ale indicatorilor valorici. Aceasta te ajută la caracterizarea evoluției elementelor care diferențiază indicatorii luați în calcul.
• Analiza dinamică dintre principalii indicatori economici. Contribuie la caracterizarea evoluției comparative a indicatorilor față de un criteriu prestabilit.
Poate te întrebi la ce îți poate fi ție de folos o astfel de analiză, precum este cea descrisă mai sus. Evident, cifrele fără explicații rămân doar cifre. Te invităm să urmărești așadar povestea din spatele acestora pentru a putea clădi propria analiză a activității de producție și comercializare a companiei tale.
În urma analizei realizate, se constată faptul că estimările au fost formulate corect aspect care rezultă din respectarea corelațiilor normale care trebuie să existe între indicatorii valorici. Dacă ne raportăm la realizări, atât în anul de bază cât și în anul curent, se identifică valori pozitive ale indicatorilor, exceptând producția exercițiului, ceea ce indică un nivel realizat sub așteptările factorilor decizionali. În această situație se impune reevaluarea planului realizat și reconfigurarea acțiunilor aplicate pentru a spori eficiența.
Un aspect favorabil pentru evidențierea eficienței activității de producție și comercializare este reflectat prin devansarea indicilor din categoria realizat peste nivelul programat. Astfel, departamentul de producție și comercializare al companiei își dovedește utilitatea pe baza rezultatelor obținute peste media scontată.
Iată așadar cum acești indici valorici pot să îți confere, în manieră simplistă, imaginea modului de funcționare a activității deprinse pe baza rapoartelor indicatorilor valorici. Aceasta este una pozitivă, aspect cu impact pentru activitatea de producție și comercializare a companiei tale. Față de perioada precedentă se constată modificări favorabile ale ritmurilor elementelor care diferențiază valorile indicatorilor valorici. Evident, o analiză a activității de producție și comercializare este considerată o hartă a realității firmei care te poate ajuta la optimizarea activității companiei tale trasând direcții clare de acțiune pentru îmbunătățirea generală a performanței.
Concret, după asimilarea acestui material ești capabil de conturarea propriului tablou de bord, pe baza indicilor valorici aferenți activității de producție și comercializare, pentru a evalua nivelul de performanță al departamentului care are în vizor activitatea de producție și comercializare. Vei fi astfel surprins de facilitarea procesului de luare a deciziilor care te vor conduce pe drumul maximizării performanței activității.
Pentru a întregi imaginea analizei economico-financiare a activității firmei tale, te invităm să fii cu ochii pe blogul nostru. Materialele care vor urma te vor ajuta să conturezi tabloul complet în privința diagnosticului economico-financiar al activității afacerii pe care o conduci.
Va urma...
Referințe principale de informare
C. Gheorghe, ‘Analiza economico-financiară a întreprinderii’, in Universitatea Transilvania din Brașov-Facultatea de Inginerie Tehnologică, 2009.
V. Robu and N. Georgescu, Analiză economico-financiară. Academia de Studii Economice București, 2014. [Online]. Available: http://www.biblioteca-digitala.ase.ro/biblioteca/carte2.asp?id=113&idb=6.
Repere în diagnosticarea bunăstării afacerii
Principalii indicatori economico-financiari
Episodul 1: Buletin de analiză financiară
Activitatea companiilor, indiferent de structura, modul de organizare și sfera de acțiune a acestora se derulează pe un fond [...]
Citește mai mult| Indicatori economico-financiari
Soluții prin care crești motivația și implicarea echipei tale
Într-un mediu de afaceri dinamic și competitiv, fidelitatea și implicarea echipei sunt factori esențiali pentru a te [...]
Citește mai mult| Salarizare
Programează o prezentare cu un consultant Nexus Media