On-premise, Cloud, Hosting şi SaaS - Care e soluţia cea mai potrivită pentru mine?

Ce sunt aceşti termeni şi care e soluţia cea mai potrivită pentru mine?

În ultimii zeci de ani tehnologia IT a evoluat foarte mult și nu dă semne de încetinire. În general, majoritatea schimbărilor tehnologice oferă un impact pozitiv și, dacă învățăm să folosim cu succes aceste progrese în tehnologie, ne putem bucura de o multitudine de beneficii. Bineînţeles, această evoluţie rapidă aduce şi noi probleme cum ar fi necesitatea de a ne adapta şi a învăţa continuu cum să folosim noua tehnologie sau îmbătrânirea accelerată a investiţiilor în tehnologie - ce ieri era pe val astăzi este depăşit.

Dacă avem în plan să implementăm o nouă soluţie software pentru compania noastră cu siguranţă ne vom lovi de aceste noi concepte, va trebui să le înţelegem şi apoi să alegem cea mai potrivită soluţie pentru noi.

Nu există o recomandare valabilă pentru toată lumea. În funcţie de tipul afacerii, de condiţiile preexistente, de organizare, de planurile de dezvoltare pentru unii dintre noi poate fi mai benefică o soluţie On-premise, iar pentru alţii o soluţie Cloud.

Pe de altă parte cu Nexus ERP putem migra oricând de la On-premise la Cloud şi invers în cazul în care ni se pare la un moment dat mai potrivită una sau alta dintre opţiuni.

Acronimele și limbajul tehnic pot deveni uneori foarte confuze. În acest articol vom explica diferenţa dintre aceşti termeni și avantajele fiecărei opțiuni.

Definirea terminologiei

On-premise vs Cloud

Majoritatea aplicațiilor software pentru afaceri folosesc servere pentru bazele de date şi au două tipuri principale de opțiuni de implementare.

  • Putem avea software-ul pe serverele noastre (în locațiile unde se află punctele noastre de lucru) şi în acest caz vom avea o implementare On-premise.
  • Putem accesa datele pe servere găzduite de centre de date ale terţilor (serverele se află în locațiile acestora) şi în acest caz putem spune că folosim Servicii Cloud.

Hosting vs SaaS

La implementarea de tip Cloud, în funcţie de modul cum vom achiziţiona licenţele software, există alte două tipuri de opţiuni de implementare.

  • Atunci când achiziţionăm de la furnizorul de software licenţele pentru o perioadă nedeterminată vom plăti în continuare doar servicii de Hosting.
  • SaaS vine de la Software as a Service şi dacă vom alege aceast mod de implementare pentru a utiliza licenţele software va trebui să plătim permanent o subscripţie lunară sau anuală care va cuprinde atât costurile de închiriere a licenţelor, cât şi costurile de Hosting.

În continuare vom face o prezentare detaliată a opţiunilor de implementare ale aplicaţiilor Nexus ERP

Pentru fiecare opţiune în parte vom prezenta modul cum le putem utiliza, avantajele acestora şi căror categorii de companii li se adresează opţiunea respectivă.

Pentru a nu ne repeta, dezavantajele nu le vom prezenta deoarece acestea le vom regăsi ca avantaje ale celorlalte soluţii. Adică dacă unul din avantajele soluţiei On-premise este că avem controlul total al datelor noastre, bineînţeles că pentru soluţia Cloud va fi un dezavantaj faptul că vom pierde acest control în favoarea terţilor care ne oferă serviciile Cloud.



On-premise

  • Serverul pe care este instalat software-ul se află în locaţiile noastre.
  • Licenţele software sunt achiziţionate de la furnizorul de software pentru o perioadă nedeterminată.

Când alegem să instalăm software-ul în locația noastră vom spune că soluţia folosită este [On-premise](https://en.wikipedia.org/wiki/On-premises_software). Aceasta este metoda tradițională pentru implementarea soluţiilor software pentru afaceri și s-a dovedit că funcționează de-a lungul a mai multor zeci de ani.

Avantaje

  • Securitate - deținem controlul asupra securității datelor noastre. Dacă nu ne simțim confortabil să ne bazăm pe securitatea, pe serviciile oferite de terţi, atunci On-premise este cea mai bună opțiune pentru noi.
  • Siguranţă - viteza de lucru şi chiar limitarea accesului pentru diverse perioade de timp nu sunt dependente de conexiunea la internet.
  • Caracteristici – software-ul conceput pentru instalare on-premise este în general mai bogat în funcții decât echivalentul său bazat pe web şi poate fi personalizat după nevoile proprii.
  • Flexibilitate - dacă avem propria noastră echipa IT vom gestiona mult mai rapid solicitările utilizatorilor proprii.
  • Costuri - acestă opțiune este mai puțin costisitoare pe termen lung. Cu on-premise, achiziționăm licențe și plătim taxele anuale de întreținere. Dacă software-ul respectiv îl vom folosi pe termen lung, în timp va fi mai rentabil să îl cumpărăm decât să îl închiriem.

Cui se adresează?

  • În primul rand se adreseaza afacerilor care deja deţin sau au în plan să îsi dezvolte propria infrastructură IT.
  • Afacerilor care nu pot sa fie depenedente de calitatea conexiunii la internet.
  • Companiilor pentru care securitatea şi confidenţialitatea informaţiilor este importantă.
  • Se adresează atât firmelor mijlocii şi mari care au o infrastructura IT modernă (server, UPS, router, etc), cât şi firmelor mici cu 1-3 utilizatori (servicii contabilitate, retail, etc) unde Nexus Server se poate instala pe una din staţiile de lucru.



Cloud - SaaS Share

  • Serverul pe care este instalat software-ul se află într-una din locaţiile furnizorului de servicii Cloud.
  • Vom închiria o singură bază de date care se află pe o maşină virtuală în Cloud.
  • Licenţele software se achiziţionează în regim SaaS - chirie cu plata anuală sau lunară.

În acest caz vom închiria o bază de date care se află pe o maşină virtuală împreună cu alte baze de date ale altor clienţi - de aici şi numele serviciului [SaaS](https://en.wikipedia.org/wiki/Software_as_a_service) Share. O bază de date înseamnă că vom putea utiliza aplicaţiile doar pentru o singură societate/firmă. În cazul în care dorim mai multe baze de date va trebui să plătim tariful pentru fiecare în parte.

Avantaje

  • Varianta economică.
  • Nu necesită o investiţie mare iniţială.
  • Dacă este cazul se poate trece oricând la o versiune superioară SaaS VM, On-premise, etc fără să se piardă nimic din datele operate deja.
  • Baza de date poate ajunge până la 10 GB.
  • Taxa de actualizare periodică a software-ului este inclusă.
  • Nu va trebui să avem personal tehnic sau să contractăm servicii ale terţilor pentru mentenanţa server-ului, securitatea datelor, etc.
  • Instalarea kit-ului, instalarea update-urilor, mentenanţa bazelor de date se fac de către furnizorul de software.
  • [Backup-ul](https://en.wikipedia.org/wiki/Backup) periodic al bazei de date este inclus.
  • Maşinile virtuale se află în Microsoft Azure Cloud şi geografic sunt localizate în Europa - se oferă o disponibilitate - [uptime ](https://en.wikipedia.org/wiki/Uptime) - de până la [99,9%](https://azure.microsoft.com/en-us/support/legal/sla/virtual-machines/v1_9/) a serviciilor.

Cui se adresează?

  • Firmelor care se află la început de drum şi care vor să se focuseze în special pe dezvoltarea propriei afaceri.
  • Firmelor care au puţini utilizatori şi un nivel relativ redus de activitate.



Cloud - SaaS VM

  • Serverul pe care este instalat software-ul se află într-una din locaţiile furnizorului de servicii Cloud.
  • Vom închiria o maşină virtuală - VM vine de la [Virtual Machine](https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_machine).
  • Licenţele software se achiziţionează în regim SaaS - chirie cu plata anuală sau lunară.

Atunci când închiriem o maşină virtuală în Cloud, doar pentru noi, vom putea activa mai multe opţiuni de administrare şi în limita spaţiului de stocare achiziţionat vom putea crea oricâte baze de date dorim.

Avantaje

  • Nu necesită o investiţie iniţială mare.
  • Perfomanţele maşinii virtuale se pot ajusta periodic în funcţie de nevoi, cum ar fi numărul de procesoare, memoria şi spaţiul de stocare.
  • Taxa de actualizare periodică a software-ului este inclusă.
  • Nu va trebui să avem personal tehnic sau să contractăm servicii ale terţilor pentru mentenanţa server-ului, securitatea datelor, etc.
  • Instalarea kit-ului, instalarea update-urilor, mentenanţa bazelor de date se fac de către furnizorul de software.
  • [Backup-ul](https://en.wikipedia.org/wiki/Backup) periodic al bazei de date este inclus.
  • Maşinile virtuale se află în Microsoft Azure Cloud şi geografic sunt localizate în Europa - se oferă o disponibilitate - [uptime ](https://en.wikipedia.org/wiki/Uptime) - de până la [99,9%](https://azure.microsoft.com/en-us/support/legal/sla/virtual-machines/v1_9/) a serviciilor.

Cui se adresează?

  • Companiilor care din diverse motive nu doresc să-şi dezvolte o proprie infrastructura IT hardware şi software.



Cloud - Hosting

  • Serverul pe care este instalat software-ul se află într-una din locaţiile furnizorului de servicii Cloud.
  • Vom închiria o [maşină virtuală](https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_machine).
  • Licenţele software sunt achiziţionate de la furnizorul de software pentru o perioadă nedeterminată.

Putem utiliza această opţiune atunci când dorim să achiziţionăm licenţele pe o perioadă nedeterminată şi să le instalăm pe o maşină virtuală în Cloud. Vom putea să ne administrăm software-ul aşa cum dorim şi în limita spaţiului de stocare achiziţionat vom putea crea oricâte baze de date dorim. Perfomanţele maşinii virtuale se pot ajusta periodic în funcţie de nevoi, cum ar fi numărul de procesoare, memoria şi spaţiul de stocare.

Avantaje

  • Nu necesită o investiţie iniţială mare.
  • Perfomanţele maşinii virtuale se pot ajusta periodic în funcţie de nevoi, cum ar fi numărul de procesoare, memoria şi spaţiul de stocare.
  • Costuri - acestă opțiune este mai puțin costisitoare pe termen lung. Achiziționăm licențe și plătim taxele anuale de întreținere. Dacă software-ul respectiv îl vom folosi pe termen lung, în timp va fi mai rentabil să îl cumpărăm decât să îl închiriem.
  • Nu va trebui să avem personal tehnic sau să contractăm servicii ale terţilor pentru mentenanţa server-ului, securitatea datelor, etc.
  • Instalarea kit-ului, instalarea update-urilor, mentenanţa bazelor de date se fac de către furnizorul de software.
  • [Backup-ul](https://en.wikipedia.org/wiki/Backup) periodic al bazei de date este inclus.
  • Maşinile virtuale se află în Microsoft Azure Cloud şi geografic sunt localizate în Europa - se oferă o disponibilitate - [uptime ](https://en.wikipedia.org/wiki/Uptime) - de până la [99,9%](https://azure.microsoft.com/en-us/support/legal/sla/virtual-machines/v1_9/) a serviciilor.

Cui se adresează?

  • Companiilor care din diverse motive nu doresc să-şi dezvolte o proprie infrastructura IT hardware şi software.



Cloud - Colocare

  • Serverele sunt ale noastre, dar sunt instalate într-un centru de date extern.
  • Licenţele software sunt achiziţionate de la furnizorul de software pentru o perioadă nedeterminată.

Colocare înseamnă că serverele sunt ale noastre dar sunt mutate fizic într-un centru de date terţ pentru a beneficia de facilităţile oferite de acesta: internet din mai multe surse, generatoare de curent, UPS-uri şi supraveghere tehnică continuă. La aceste servere nu se pot autentifica inginerii centrului de date, aceştia cel mult pot închide sau deschide serverele şi pot verifica starea componentelor serverului (SSD, alimentare, etc) pe afişajele LCD/LED externe.

Personalul nostru propriu va avea acces direct sau remote oricand la servere și de aceea această soluţie oferă aproximativ aceleaşi beneficii cu on-premise, fără însă să trebuiască să investim în infrastructura unui propriu centru de date.

Avantaje

  • Securitate - deținem controlul asupra securității datelor noastre.
  • Va trebui să învestim doar în achiziţionarea unui server şi celelalte servicii le vom primi de la furnizorul ales de noi.
  • Această variantă ne oferă siguranţă privind disponibilitatea funcţionării fără întreruperi a server-ului 24 din 24 de ore.
  • Costuri - acestă opțiune este mai puțin costisitoare pe termen lung. Achiziționăm licențe și plătim taxele anuale de întreținere. Dacă software-ul respectiv îl vom folosi pe termen lung, în timp va fi mai rentabil să îl cumpărăm decât să îl închiriem.

Cui se adresează?

  • Companiilor care nu au condiţii să-şi asigure o proprie infrastructura IT hardware şi software. De exemplu, afacerea necesită o disponibilitate 24 din 24 a sistemului informatic şi în acelaşi timp locaţia unde îşi desfăşoară activitatea nu îi permite instalarea unui generator electric.



Concluzii

  • Va trebui ca fiecare să alegem soluţia care se potriveşte cel mai bine cu modul nostru de organizare şi cu planurile noastre de dezvoltare. De asemenea, este posibil ca pentru o anumită perioadă (luni, ani) să ni se potrivească o implementare de un anumit tip şi pentru o altă perioadă un alt tip de implementare. Dacă avem puncte de lucru multiple sau activităţi multiple este posibil să trebuiască să alegem soluţii diferite de implementare pentru fiecare în parte.
  • Cu soluţiile software ale Nexus ERP nu vom putea da greş în nici una dintre metodele de implementare alese. Indiferent ce soluţie alegem iniţial vom putea trece oricând de la On-premise la Cloud şi invers fără să ne pierdem nici datele şi nici banii investiţi.

| ERP