Întrebări frecvente despre eFactura

| Facturare

Pentru vizualizarea înregistrării seminarului Întrebări și răspunsuri e-Factura accesați link-ul: https://youtu.be/tbFgEIU517s
 

Ce este e-Factura?

RO e-Factura – sistemul obligatoriu de facturare electronică a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală, în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, vizând în principal îmbunătățirea și consolidarea gradului de colectare a TVA și prevenirea/combaterea evaziunii fiscale.
 
Sistemul contribuie la susținerea unui mediu fiscal eficient, transparent și echitabil și la tranziția către o metodă de lucru bazată pe instrumente digitale, nu pe hârtii, răspunzând evoluțiilor tehnologice și cerințelor mediului de afaceri.
 
Standardizarea sistemului de facturare electronică la nivel internațional are beneficii semnificative în ceea ce privește funcționarea economiilor, impactul asupra mediului și reducerea sarcinilor administrative.
 
Factură electronică este factura emisă, transmisă și primită într-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronică și automată.
 
Întrebări si raspunsuri eFactura
 

Când devine obligatorie utilizarea sistemului e-Factura?

Sistemul de facturare electronică RO e-Factura devine obligatoriu de la 1 iulie 2022 în relația dintre firme și instituții ale statului, adică business to government (B2G). Operatorii economici stabiliți în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal au obligația, în relația B2G, adică în relația cu unitățile contractante de stat, definită conform art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, să emită facturi electronice și să le transmită prin sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.
 
Tot începând cu data de 1 iulie 2022, pentru operațiunile desfășurate de operatorii economici cu alți operatori economici (B2B– business-to-business), transmiterea facturilor electronice în sistemul RO e-Factura este obligatorie pentru:
  • produsele cu risc fiscal ridicat,
  • facturile încasate cu vouchere de vacanță.
 

Cine aplică sistemul e-Factura?

Sistemul RO e-Factura se aplică de către operatorii economici definiți ca entități care desfășoară o activitate economică constând în executarea de lucrări, livrarea de bunuri/produse și/sau prestarea de servicii, astfel:
  • obligatoriu începând cu 01.07.2022:
    • pentru facturile emise în relația B2G,
    • pentru facturile care conțin produse cu risc fiscal,
    • pentru factura care este încasată cu vouchere de vacanță.
  • opțional pentru operatorii economici care doresc să transmită facturile emise în relația B2B utilizând acest sistem.
 

Cum funcţionează sistemul eFactura?

După întocmirea unei facturi, aceasta va fi transmisă în format electronic către ANAF SPV - Spaţiul Privat Virtual. Aici urmează verificarea şi validarea informaţiilor din document şi, dacă totul e în regulă, ANAF semnează şi confirmă înregistrarea documentului. După validare, factura devine originală şi nu mai poate fi modificată, ştearsă sau anulată.
 

Cum putem corecta o greşeală dintr-o factură validată?

Corecţiile legate de produse, cantităţi sau preţuri, precum și reglajele legate de recepţia produselor la client le putem face prin emiterea unei noi facturi.
În acest caz se întocmește o nouă factură, având ca referință factura greșită, prin care se stornează unele poziții și, eventual, se adaugă altele noi. Această factură se va transmite în RO e-Factura ca și "Notă de creditare" sau "Factură corectată".
 

Pentru utilizarea RO e-Factura este necesar un certificat digital?

Accesul în Spațiul Privat Virtual se poate face prin 2 metode:
  • Cu un certificat digital calificat, prezent, obligatoriu, în calculator chiar în momentul trimiterii facturilor
  • Printr-un protocol special (OAUTH2) care permite mai multor persoane să trimită facturi, fără prezența fizică a certificatului în calculator.
 

Care sunt termenele de transmitere a facturilor în sistemul E-factura?

Pentru factura electronică în acest moment nu este prevăzut un termen de transmitere și nici nu sunt prevăzute sancțiuni. Însă, netransmiterea facturilor în relația B2G va face ca aceasta să nu poată fi plătită de autoritatea publică, iar netransmiterea facturilor care conțin produse cu risc fiscal ridicat sau a celor încasate cu vouchere de vacanță să determine considerarea acestor facturi ca fiind neoriginale cu implicațiile corespunzătoare (considerarea TVA nedeductibilă la beneficiar etc.).
 

Este obligatoriu să te înscrii în registrul RO e-Factura?

Transmiterea facturilor electronice emise în relația B2G, a facturilor care conțin produse cu risc fiscal ridicat sau a facturilor încasate cu vouchere de vacanța se face obligatoriu începând cu 1 iulie 2022 fără a fi obligatorie înscrierea operatorului economic în sistemul RO e-Factura.
 
În relația comercială B2B emitentul facturii electronice poate opta pentru transmiterea acesteia către destinatar, utilizând sistemul național privind factura electronică RO E-Factura. În această situație operatorul economic se va înscrie în registrul RO E-factura, înscrierea în Registrul făcându-se cu data de 1 a lunii următoare. Începând cu această dată operatorul economic va transmite facturile prin sistemul RO e-Factura către toți partenerii care sunt înscriși la rândul lor în acest sistem.
 
Odată înscris în sistemul RO e-Factura, un operator economic dobândește și calitatea de destinatar al facturii electronice și va primi la rândul său facturile emise către el de partenerii înscriși în sistem.
 
În sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, Ministrul Finanțelor va folosi sigiliul electronic, și nu semnătura electronică, atunci când transmite factura electronică operatorului economic. Aplicarea sigiliului electronic al Ministerului Finanțelor atestă primirea acesteia în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.
 
Exemplarul original al facturii electronice se consideră fișierul de tip XML însoțit de sigiliul electronic al Ministerului Finanțelor.
 

Care este legislaţia care reglementează E-factura?

  • ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 120 din 4 octombrie 2021
  • ORDIN nr. 1.713 din 27 octombrie 2021
  • ORDIN nr. 1.365 din 5 noiembrie 2021
  • ORDIN Nr. 12/2022 din 6 ianuarie 2022
  • LEGE 139 17/05/2022
 

Care sunt produsele cu risc fiscal pentru care este obligatorie transmiterea facturilor in sistemul RO e-factura?

Aceste produse sunt prevăzute în Ordinul 12/06.01.2022, după cum urmează:
  • COD NC de la 0701 – 0714 - Legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari, alte plante comestibile.
  • COD NC de la 0801 – 0814 - Fructe comestibile și fructe cu coajă lemnoasă; coajă de citrice sau de pepeni.
  • COD NC de la 2203 – 2208 - Băuturi alcoolice inclusiv Băuturi, băuturi spirtoase.
  • COD NC de la 2201 – 2202 - Ape, inclusiv ape minerale naturale sau artificiale și ape gazeificate care nu conțin zahăr sau alți îndulcitori și nici aromatizanți. Produse minerale (apă minerală naturală, nisip și pietriș).
  • COD NC 2505 – Nisipuri naturale de orice fel, chiar colorate.
  • COD NC 2517 – Prundiș, pietriș, pietre concasate, din cele folosite în general ca agregate pentru betoane sau pietruirea drumurilor, pentru căile ferate sau alt balast, pietriș și silex, chiar tratate termic; macadam de zgură, de zgură metalurgică, de deșeuri industriale similare, care conține chiar materiale cuprinse în prima parte a poziției; macadam gudronat pentru șosele; granule, spărturi și praf din pietre de la pozițiile 2515 sau 2516, chiar tratate termic. Îmbrăcăminte și încălțăminte
  • COD NC 6101 – Paltoane, scurte, pelerine, hanorace, bluzoane și articole similare, tricotate sau croșetate, pentru bărbați sau pentru băieți, cu excepția articolelor de la poziția 6103.
  • COD NC 6102 - Paltoane, scurte, pelerine, hanorace, bluzoane și articole similare, tricotate sau croșetate, pentru femei sau fete, cu excepția articolelor de la pozitia 6104.
  • COD NC 6103 – Costume sau compleuri, ansambluri, jachete, sacouri, pantaloni, salopete cu bretele, pantaloni scurți și șorturi (altele decât cele pentru baie), tricotate sau croșetate, pentru bărbați sau băieți.
  • COD NC 6104 – Taioare, ansambluri, jachete, sacouri, rochii, fuste, fuste-pantalon, pantaloni, salopete cu bretele, pantaloni scurți și șorturi (altele decât cele de baie), tricotate sau croșetate, pentru femei sau fete.
  • COD NC 6105 – Cămăși și bluze, tricotate sau croșetate, pentru bărbați sau băieți.
  • COD NC 6106 - Cămăşi, bluze, bluze-cămaşă, tricotate sau croşetate, pentru femei sau fete
  • COD NC 6107 - Chiloţi, pijamale, halate de baie, halate de casă şi articole similare, tricotate sau croşetate, pentru bărbaţi sau băieţi
  • COD NC 6108 - Combinezoane sau furouri, jupoane, chiloţi, cămăşi de noapte, pijamale, dezabieuri, halate de baie, halate de casă şi articole similare, tricotate sau croşetate, pentru femei şi fete
  • COD NC 6109 - Tricouri (T-shirts), bluze şi maiouri de corp, tricotate sau croşetate
  • COD NC 6110 - Jerseuri, pulovere, cardigane şi articole similare, veste şi articole similare, inclusiv tricotajele subţiri care se poartă sub pulovere, tricotate sau croşetate|
  • COD NC 6111 - Îmbrăcăminte şi accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croşetate, pentru sugari
  • COD NC 6112 - Treninguri, combinezoane şi costume de schi şi costume, chiloţi şi slipuri de baie, tricotate sau croşetate
  • COD NC 6113 - Îmbrăcăminte confecţionată din materiale tricotate sau croşetate de la poziţiile 5903,5906 sau 5907
  • COD NC 6114 - Alte articole de îmbrăcăminte din materiale tricotate sau croşetate
  • COD NC 6115 - Ciorapi-chilot, dresuri, ciorapi, şosete şi alte articole similare, inclusiv ciorapii cu compresie progresivă (spre exemplu, pentru varice) şi încălţăminte fără talpă aplicată, tricotate sau croşetate
  • COD NC 6116 - Mănuşi, mitene şi mănuşi cu un deget, tricotate sau croşetate
  • COD NC 6117 - Alte accesorii confecţionate de îmbrăcăminte, tricotate sau croşetate; părţi de îmbrăcăminte sau accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croşetate
  • COD NC 6201 - Paltoane, scurte, pelerine, hanorace (inclusiv geci de schi), geci de vânt şi alte articole similare, pentru bărbaţi sau băieţi, cu excepţia articolelor de la poziţia 6203
  • COD NC 6202 - Paltoane, scurte, pelerine, hanorace (inclusiv geci de schi), geci de vânt şi articole similare, pentru femei sau fete, cu excepţia articolelor de la poziţia 6204
  • COD NC 6203 - Costume sau compleuri, ansambluri, jachete, sacouri, pantaloni, salopete cu bretele, pantaloni scurţi şi şorturi (altele decât cele pentru baie), pentru bărbaţi sau băieţi
  • COD NC 6204 - Taioare, ansambluri, jachete, sacouri, rochii, fuste, fuste-pantalon, pantaloni, salopete cu bretele, pantaloni scurţi şi şorturi (altele decât pentru baie), pentru femei şi fete
  • COD NC 6205 - Cămăşi şi cămăşi cu mânecă scurtă pentru bărbaţi sau băieţi
  • COD NC 6206 - Cămăşi, bluze, bluze-cămăşi şi cămăşi cu mânecă scurtă pentru femei sau fete
  • COD NC 6207 - Bluze şi maiouri de corp, chiloţi, indispensabili, cămăşi de noapte, pijamale, halate de baie, halate de casă şi articole similare, pentru bărbaţi sau pentru băieţi
  • COD NC 6208 - Bluze de corp şi cămăşi de zi, combinezoane sau furouri, jupoane, chiloţi, cămăşi de noapte, pijamale, neglijeuri, halate de baie, halate de casă şi articole similare, pentru femei sau fete
  • COD NC 6209 - Îmbrăcăminte şi accesorii de îmbrăcăminte pentru sugari
  • COD NC 6210 - Îmbrăcăminte confecţionată din produsele de la poziţiile 5602, 5603, 5903, 5906 sau 5907
  • COD NC 6211 - Îmbrăcăminte de sport (treninguri), combinezoane şi costume de schi, costume, chiloţi şi slipuri, de baie; alte articole de îmbrăcăminte
  • COD NC 6212 - Sutiene, brâuri, corsete, bretele, suspensoare, jartiere şi articole similare şi părţile lor, chiar tricotate sau croşetate
  • COD NC 6214 - Şaluri, eşarfe, fulare, mantile, voaluri, voalete şi articole similare
  • COD NC 6215 - Cravate, papioane şi fulare-cravată
  • COD NC 6216 - Mănuşi, mitene şi mănuşi cu un deget
  • COD NC 6217 - Alte accesorii de îmbrăcăminte confecţionate; părţi de îmbrăcăminte sau de accesorii de îmbrăcăminte
  • COD NC 6401 – Încălțăminte etanșă cu tălpi exterioare și fețe din cauciuc sau din material plastic, a cărei față nu a fost nici fixată de talpa exterioară prin coasere sau prin nituri, cuie, șuruburi, știfturi sau dispozitive similare, nici formată din diferite părți asamblate prin procedee similare.
  • COD NC 6402 – Altă încălțăminte cu tălpi exterioare și fețe din cauciuc sau din material plastic.
  • COD NC 6403 – Încălțăminte cu tălpi exterioare din cauciuc, material plastic, piele naturală sau reconstituită și cu fețe din piele naturală.
  • COD NC 6404 – Încălțăminte cu tălpi exterioare din cauciuc, material plastic, piele naturală sau reconstituită și cu fețe din materiale textile.
  • COD NC 6405 – Altă încălțăminte.
  • Construcții noi - Construcțiile noi sunt cele menționate la art. 292 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 227/ 2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
 

Ce licențe Nexus trebuie să dețin pentru raportarea e-Factura?

Pentru automatizarea întregului proces de generare fișier xml, trimitere solicitare către SPV și descărcarea răspunsului cu sigiliul ANAF este necesară o licență de NexusERP.
Utilizatorii aplicațiilor software Nexus care nu dețin o licență NexusERP , dar dețin alte licențe Nexus din care se emit facturi (Nexus Lite, Nexus Easy Retail, Facturare Online, etc) pot genera fișierul xml e-Factura pe care îl vor încărca manual pe platforma SPV.
 

Ce configurări trebuie să fac în Nexus ERP pentru a implementa e-Factura?

Trebuie sa facem următoarele operațiuni in baza de date:
  • ne asigurăm că suntem înregistrați în SPV cu certificat digital calificat;
  • în nomenclatorul Unități de măsură din Nexus trebuie să mapăm fiecare unitate de măsură cu unitățile de măsură standard SAF-T/e-Factura;
  • în nomenclator produse și servicii se completează codurile NC8 aferente produselor cu risc fiscal comercializate, codurile CPV pentru bunurile și serviciile comercializate către instituții bugetare;
  • în nomenclatorul de parteneri pentru instituțiile bugetare asociem calitatea Bugetar;
  • pentru produsul din lista cu risc fiscal ridicat Construcții noi asociem în nomenclatorul de produse, în pagina Specificații, itemul Construcții noi (deoarece acest produs din lista prevăzută în Ordonanța nu are cod NC8 specific);
  • pentru facturile încasate cu Vouchere de vacanță, în modulul Facturi clienți, pagina Încasare/Penalizare se va completa Tipul de plată Card vacanță și cel puțin ultimele 6 cifre ale numărului de card (în câmpul Detalii plată), precum și CNP-ul clientului.
 

Dacă firma prestează servicii de curățenie pentru un partid politic, are obligația întocmiri e-Factura? Acest serviciu se încadrează în B2G?

OUG 120/04.10.2021, art. 6.: Prevederile prezentului capitol nu se aplică facturilor electronice emise ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau în cazul în care atribuirea și executarea contractului de achiziție publică au necesitat impunerea, potrivit dispozițiilor legale, a unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esențiale de securitate ale statului.
 
Daca nu este un contract clasificat care privește securitatea națională, se transmit toate facturile în sistemul B2G.
 
Dacă un partid politic se încadrează în categoria unităților bugetare, rămâne să stabiliți cu clientul dvs.
 
Ar trebui sa verificați dacă contractul încheiat cu beneficiarul este în baza unuia din următoarele acte legislative:
  • Legea 98/2016 – legea achizițiilor publice,
  • Legea 99/2016 – legea achizițiilor sectoriale,
  • Legea 100/2016 – legea privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii,
  • OUG 114/2011 – privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice in domeniul apărării și securității.
Puteți consulta lista instituțiilor bugetare accesând următorul link, cu mențiunea ca ultima actualizare este făcută în 2018: https://data.gov.ro/dataset/listaentitatipublice
 

O societate care vinde în relația B2B echipament de protecție (salopete, halate, bocanci, mănuși) trebuie sa raporteze facturile in RO E factura? Sunt considerate produse cu risc?

Da, sunt considerate produse cu risc fiscal.
 

Exista vreo posibilitate de a te înregistra in RO e-factura fără certificat digital? Ce înseamnă mai exact protocolul OAUTH2?

În registrul RO e-Factura se pot înregistra operatorii economici care au cont SPV cu autentificare cu certificat digital.
Protocolul OAuth 2.0 presupune existența unui certificat digital calificat, înregistrat în SPV, prin care se acordă drepturi de transmitere în sistemul RO e-Factura și altor utilizatori fără, existența unui token fizic.
 

Cine emite facturi din carnet poate sa le scaneze și să transforme pdf-ul în xml cu vreo aplicație? Daca nu, cum vor rezolva problema?

În prezent nu există o asemenea soluție, structura fișierului xml pentru factura electronică presupune încărcarea și validarea multor informații. De aceea se numește factura electronica, are format electronic, nu fizic, și pentru a fi considerata originală trebuie sa fie validata de ANAF prin punerea sigiliului. Problema se rezolva folosind o aplicație de facturare, de exemplu Nexus Facturare Online.
 

Bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate trebuie raportate în sistem?

Din punct de vedere tehnic nu se pot trimite în sistemul RO e-Factura aceste documente. Recomandăm sa se emită facturi pentru serviciile încasate cu vouchere de vacanță.
 

Ca sa intre in sistem cu 01 iulie ar trebui sa se înregistreze în iunie? Ce se întâmplă dacă nu reușesc să se înregistreze?

Pentru transmiterea în sistemul e-Factura NU este obligatoriu să vă înregistrați în Registrul aferent. Înscrierea este opțională. Daca optați pentru înscrierea în Registrul RO e-factura trebuie ca, pe lângă operațiunile obligatorii, să transmiteți și toate facturile emise către parteneri care la rândul lor sunt înscriși în Registru.
 

Chiar dacă reușesc să se înregistreze, ce se întâmplă dacă nu transmit facturile în sistem?

Pentru facturile care de la 1 iulie trebuie transmise în sistemul electronic nu sunt prevăzute momentan termene de transmitere nici penalizări sau amenzi de întârziere pentru netransmiterea lor. În perioada următoare vor veni și precizări din partea ANAF privind termenele de depunere și sancțiunile aferente pentru nerespectarea acestor termene.
 
Dar, având in vedere că factura originală este cea transmisă în sistemul RO e-Factura și care în urma transmiterii are sigiliul ANAF, beneficiarul facturii riscă sa fie supus sancțiunilor, respectiv riscă să nu poată sa își deducă TVA etc. dacă nu face dovada primirii facturii prin SPV.
 

Cum se transmit facturile încasate cu vouchere de vacanța la care se emit bonuri fiscale?

Facturile transmise în sistemul e-Factura, se emit din modulele de facturare, ulterior faceți încasarea facturii cu bon fiscal. În structura xml sunt multe informații care nu se pot introduce la bonuri fiscale.
 

Am setat partenerul ca fiind bugetar, am completat cod cpv, dar la validare factura nu apare in SOLICITARI SPV ANAF. Mai este nevoie de o alta setare?

Generarea solicitărilor fără ca partenerii sa fie înscriși în Registrul RO e-Factura se face începând cu versiunea 22.8.
 

Cum se transmit facturile către persoane fizice având produse cu risc fiscal ridicat?

Vânzările de produse din categoria de risc fiscal către persoane fizice nu intră momentan sub incidența sistemului RO e-Factura. Pentru vânzările către persoanele juridice trebuie să raportați facturile în sistemul RO e-Factura.
 

Codurile CPV aferente instituțiilor publice se completează pentru toate produsele din nomenclatorul de bunuri sau doar pentru produsele de risc?

Codurile CPV se completează obligatoriu pentru toate bunurile și serviciile facturate în relația B2G.
 

Există conexiune directă NEXUS-SPV pentru transmiterea facturilor cu risc? Se transmit automat după validarea facturilor?

În licența Nexus ERP, modulul Dosar contabil, Solicitări SPV, ajung automat solicitările la validarea facturilor. Pentru transmiterea în SPV, utilizatorul poate folosi comanda Trimite solicitări e-Factura sau există posibilitatea transmiterii automate a solicitărilor, folosind utilitarul Robo Nexy la o frecvență de timp prestabilită.
 

Codurile NC/ CPV se adaugă manual sau se pot importa în program, prin sistem informatic?

Codurile NC8 se pot adăuga:
  • manual pe fiecare produs în parte dar și prin utilizarea asistentului de editare tabelară,
  • automat, prin import, utilizând procedura Import nomenclator bunuri și servicii prin protocolul Importex.
 
Codurile CPV se pot adăuga:
  • manual pe fiecare produs în tabul Coduri echivalente selectând Tip Cod CPV,
  • automat, prin import, utilizând procedura Import nomenclator coduri echivalente bunuri și servicii prin protocolul Importex.
 

În cazul persoanelor juridice care au ca obiect de activitate vânzare cu amănuntul care cuprinde o paleta larga de bunuri (alimentare, băuturi, tutun, îmbrăcăminte etc) și care vând prin casa de marcat au obligația înregistrării in relația b2b pentru produsele cu risc de la 1 iulie? Doar pentru situația in care excepțional un client persoana juridica solicita factura la bonul fiscal si pe acesta sunt încadrate produse cu risc.

Nu este obligatorie înregistrarea în Registrul RO e-Factura. Pentru facturile la bon fiscal care conțin produse cu risc fiscal ridicat emise către persoane juridice (B2B) este obligatorie transmiterea acestora în sistem. În Nexus se vor genera automat solicitări pentru facturile la bon care conțin produse cu risc fiscal.
 

Firma care transporta colete ( firma curierat) este obligată să se declare în sistemul e-Transport ? Și dacă da, cum certifică ce transportă ? Pe baza unei declarații pe propria răspundere a clientului?

Nu există obligația de înregistrare în sistemul e-Transport. Există obligația de obținere a codului UIT pentru documentele care însoțesc produsele cu risc fiscal.
Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat nu este a firmei de curierat ci a următorilor utilizatori:
a) destinatarului înscris în declarația vamală de import,
b) beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
d) depozitarului, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit.
 

Facturile de avans, emise în relația B2B, se transmit in RO e-factura?

Dacă avansul se referă la produse cu risc fiscal sau la servicii turistice încasate cu vouchere de vacanță, atunci aceste facturi trebuie transmise in sistemul RO e-factura.
În Nexus va trebui să creați câte un articol separat, în nomenclatorul de bunuri și servicii (de ex. Avans apa minerală), la care specificați codul NC8 aferent.
 

Cabinetele medicale individuale (CMI), dacă au contract cu Casa de Sănătate, se consideră relație B2G?

NU, deoarece tranzacțiile în acest caz nu fac parte din domeniul achizițiilor publice.
 

În perioada asta de tranziție, ar trebui să fac și factura în format fizic și să o trimit beneficiarului? Sau mă limitez doar la factura trimisă prin e-Factura?

Recomandăm să trimiteți formatul e-Factura și formatul pdf sau fizic ca până acum. România trebuie să obțină o derogare de la Comisia Europeană pentru a fi obligatoriu doar formatul xml transmis prin SPV. Rămâne obligativitatea transmiterii prin sistemul RO e-factura, acesta fiind considerat exemplar original. Deci beneficiarul va putea face deducerea TVA doar daca face dovada primirii prin SPV a facturii.
 

Daca trebuia sa fac e-factura pentru facturile încasate cu vouchere de vacanță din 01.04.2022 și nu am făcut asta, vin acum în iunie și fac toate facturile din urmă și le trimit prin sistemul RO e-Factura?

Da, ar trebui sa le transmiteți. Momentan nu sunt prevăzute sancțiuni pentru întârziere. Trebuie să aveți în vedere că în cazul acestor facturi sunt necesare niște informații obligatorii precum: numele și prenumele beneficiarului, adresa, CNP-ul acestuia, numărul cardului de vacanță cu care s-a făcut plata(cel puțin ultimele 6 caractere).
 

Cum ne înregistrăm în sistemul Ro e-factura?

Conform reglementărilor ANAF, înregistrea în Registrul RO e-Factura se face prin transmiterea formularului (084) ”Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura/renunțarea la cererea privind privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura”, având bifată secțiunea III. Operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e -Factura este înscris în Registrul RO e-Factura, începând cu data de 1 a lunii următoare transmiterii formularului (084).
Înregistrarea în sistemul e-Factura nu este obligatorie momentan, ci doar transmiteraea facturilor în condițiile cunoscute. Dacă un operator economic se înregistează în sistemul e-Factura, el va trebui să transmită toate facturile emise indiferent dacă îndeplinesc sau nu condițiile e-Factura. Ca un beneficiu al înregistrării în registrul RO e-Factura, este faptul că operatorii economici pot face schimb instant de facturi între ei.
 

Pentru a verifica dacă furnizorii s-au înregistrat în sistemul e-Factura verificăm în modulul de parteneri?

La crearea unui nou partener prin preluarea de date de pe ANAF (semnul ?) sunt aduse informații cu privire la înregistrarea acestuia în sistemul e-Factura. Putem verifica/updata starea actuală a partenerului prin operațiunea Verificare partener din meniul modulului Parteneri, iar dacă acesta este înscris în sistemul e-Factura, această informație va apărea în campul Data inregistrare în registrul RO e-factura (prima zi din luna cautarii).
 
 

Adăugaţi mai jos o întrebare pentru următorul nostru seminar live

Mulţumim! Mesajul a fost transmis!
Atenţie! A apărut o eroare la transmisie!
=

Vă rugăm să adăugaţi întrebarea dvs. folosind formularul alăturat.

Întrebările cele mai frecvente vor primi răspuns în următoarele seminarii live şi suplimentar vor fi publicate pe DOCS.NEXUSERP.RO.

Programează o prezentare cu un consultant Nexus Media

Doriți mai multe informații?