Conform Wikipedia.org, un magazin online sau un magazin virtual este un site web de unde cumpărătorii comandă şi plătesc bunuri sau servicii.
Un exemplu de magazin online este o firmă de comerţ cu amănuntul care isi afişează catalogul de produse într-un site web, iar acest catalog web pentru a fi considerat un magazin online trebuie să ofere clienţilor posibilitatea de a comanda şi de a plăti online produsele din catalog.
Ce sunt cumpărăturile online?
Cumpărăturile online sunt o formă de comerț electronic care permite consumatorilor să cumpere direct bunuri sau servicii de la un vânzător prin intermediul internetului folosind un browser web sau o aplicație mobilă.
Consumatorii găsesc un produs de interes vizitând direct site-ul web al comerciantului cu amănuntul sau căutând printre furnizori alternativi folosind un motor de căutare pentru cumpărături, care afișează disponibilitatea și prețul aceluiași produs la diferiți comercianți electronici.
De ce facem cumpărături din magazinele online?
Atractia principală este că putem găsi și cumpăra articole de care avem nevoie fără a fi nevoie să ne deplasăm în centre comerciale aglomerate, la mari distanţe, etc.
Un alt motiv pentru care cumpărăm online, constă în rapiditatea cu care putem găsi zeci de modele şi brand-uri diferite ale produselor căutate şi că putem compara caracteristici, preţuri, review-uri.
De multe ori cumpărăm online şi din cauză că produsele dorite nu se găsesc în magazinele fizice din zona noastră sau chiar din ţara noastră.
Cu siguranţă majoritatea dintre noi ştiu ce este un magazin online şi în ultimii ani, din ce în ce mai mulţi dintre noi, am experimentat, din ce în ce mai des, cumpărăturile online.
În ritmul actual de creştere a comerţului online, foarte curând majoritatea comerţului se va muta online şi probabil pentru anumite categorii de produse vor rămâne cel mult expoziţii pentru prezentare, testare, etc.
Cum să ne construim un magazin online?
Elementele construirii unui magazin online includ formarea unui plan de afaceri, găsirea unei platforme de comerț electronic și crearea unei strategii de marketing.
O idee
În primul rând ne trebuie o idee. Ce anume dorim să vindem? Poate avem un talent pentru a crea anumite articole sau poate avem hobby şi cunoaştem totul despre anumite produse.
Un plan de afaceri
Trebuie sa ne construim un plan de afaceri pentru a estima în ce condiţii magazinul nostru va fi unul profitabil. Care este publicul țintă? Care sunt costurile lunare fixe? Ce eventuale investitii trebuie să facem? Ce volum de vânzări trebuie să asigurăm pentru a ne susţine afacerea?
Nu trebuie să ne "zgârcim" cu estimarea costurilor şi nu trebuie să fabulăm cu preconizarea vânzărilor.
Ca în orice alt tip de afacere, anual multe magazine online se deschid şi din păcate multe se şi închid.
Motivele sunt diverse, dar cea mai frecventă greşeală întâlnitâ este realizarea unui plan de afaceri nerealist sau uneori chiar lipsa unui plan de afaceri.
O platformă inteligentă
Vom alege o platformă de comerț electronic:
ușor de configurat-modificat şi nu vom avea nevoie să apelăm la servicii externe de întreţinere;
cât mai automatizată si nu vom avea nevoie de mulţi salariaţi pentru exploatare;
să asigure securitate;
să asigure optimizare SEO şi instrumente pentru marketing.
Platforma de comerț electronic o vom alege la pachet cu firma de web-design care ne va realiza site-ul. Astfel, o idee bună este să obţinem câteva referinţe despre firma de web-design înainte de a semna un contract.
Hosting
Alegerea unui furnizor de hosting şi a unui pachet de hosting pentru magazinul online va trebui să o facem împreună cu firma de web-design.
Legat de alegerea hostingului, trebuie să avem în primul rând în vedere ca paginile magazinului nostru să se încarce cu o viteză cât mai bună.
Marketing
Ne vom face un plan activ marketing şi va trebui să investim permanent şi susţinut în publicitate.
Un plan activ - adică va trebui să ne monitorizăm în permanenţă rezultatele şi să ne ajustăm în permanenţă planul de marketing în scopul de a obţine rezultatele cele mai bune cu bugetul disponibil şi de a nu ne cheltui bugetul de marketing pe metode care nu dau rezultate pentru tipul nostru de afacere.
Management
Succesul unui magazin online se bazează pe satisfacția clienților, de aceea va trebui să ne asigurăm că:
avem, în permanenţă, o bună organizare şi un bun management;
produsele vândute corespund calitativ;
comenzile sunt procesate rapid şi cu acuratețe;
firmele de curierat cu care lucrăm livrează la timp şi în bune condiţii coletele;