Ce este CPV?

CPV este acronimul de la Common Procurement Vocabulary si codul CPV este un simbol numeric specific unei anumit produs sau serviciu.

CPV stabileste un sistem unic de clasificare pentru achizitiile publice cu scopul de a standardiza referintele utilizate de autoritatile si entitatile contractante pentru a descrie obiectul contractelor de achizitii publice.

CPV constă într-un vocabular principal pentru determinarea obiectului unui contract, şi într-un vocabular suplimentar pentru adăugarea unor informaţii ulterioare de calitate. Vocabularul principal se bazează pe o structură arborescentă alcătuită din coduri formate din maxim 9 cifre (un cod de 8 cifre plus o cifră de verificare) asociate cu o formulă care descrie tipul de furnizori, lucrările sau serviciile ce fac obiectul contractului.


Obiectivele CPV

Scopul CPV este să standardizeze, prin intermediul unui singur sistem de clasificare pentru achiziiile publice, termenii utilizaţi de către autorităţile şi entităţile contractante pentru descrierea obiectului contractelor, oferind un instrument adecvat utilizatorilor potenţiali (entităţi/autorităţi contractante, candidaţi sau ofertanţi în procedura de atribuire a contractelor).

Utilizarea unor coduri standard face mai uşoară punerea în aplicare a regulilor de publicitate şi facilitează accesul la informaţii prin:

  • creşterea transparenţei în achiziiile publice;
  • identificarea mai uşoară a oportunităţilor de afaceri publicate în suplimentul Jurnalului Oficial al Uniunii Europene;
  • posibilitatea de instituire a unui sistem informatic pentru achiziţiile publice şi de reducere a riscului de eroare în traducerea anunţurilor, deoarece CPV este tradus în 22 de limbi;
  • simplificarea activităii de elaborare a anunţurilor, şi în special de descriere a obiectului contractelor de către autorităţile contractante şi entităţile contractante;
  • simplificarea întocmirii de statistici privind achiziţiile publice, deoarece CPV este compatibil cu monitoarele comerciale utilizate pe plan mondial (în special cu cele utilizate de Naţiunile Unite).


Structura CPV

  • Primele două cifre identifică diviziunile (XX000000-Y);
  • Primele trei cifre identifică grupurile (XXX00000-Y);
  • Primele patru cifre identifică clasele (XXXX0000-Y);
  • Primele cinci cifre identifică categoriile (XXXXX000-Y);
  • Fiecare dintre ultimele trei cifre conferă un grad mai mare de precizie în interiorul fiecărei categorii.
  • Cea de-a noua cifră serveşte la verificarea cifrelor precedente.

Vocabularul suplimentar poate fi utilizat pentru a completa descrierea obiectului contractului de achiziţii. Vocabularul suplimentar este alcătuit dintr-un cod alfanumeric căruia îi corespunde o denumire care permite efectuarea de precizări suplimentare privind natura sau destinaţia specifică a bunurilor ce urmează a fi achiziţionate.

Codul alfanumeric cuprinde:

  • un prim nivel compus dintr-o literă ce corespunde unei secţiuni;
  • un al doilea nivel compus din patru cifre, primele trei reprezentând o subdiviziune, iar ultima fiind o cifră de verificare.


Unde se utilizează CPV?

Utilizarea CPV este obligatorie în Uniunea Europeană începând cu data de 1 februarie 2006. Versiunea CPV 2008 este versiunea CPV actuală pentru:

  • a completa anunţurile de participare;
  • a completa listele de achiziţii din cadrul proiectelor cu fonduri europene;
  • a căuta oportunităţi de afaceri în TED;
  • a găsi anuţuri privind contractele de achiziţii publice din TED.


Ce este TED?

TED este acronimul de la Tenders Electronic Daily, adică oferta de licitații electronice zilnice şi TED este un supliment la Jurnalul Oficial al UE.


CPV.NXM.RO

Nexus Media a creat site-ul cpv.nxm.ro ca un instrument online public pentru a ajuta la identificarea mai uşoară a codurilor CPV.

Pe site putem căuta în ambele sensuri: atât coduri CPV pentru a le găsi denumirea, cât şi denumiri de produse sau servicii pentru a identifica codurile CPV asociate cu acestea.

| ERP